Pages

Tuesday, October 3, 2017

15 Teknik PdPC Abad 21 Bahagian Pertama


1.Human Graphing (Graf Manusia )
Murid bergerak mengikut kumpulan dan membentuk corak  / pattern tertentu supaya topik mudah difahami

2.Video Clip ( Klip Video )
Menggunakan klip video dengan menggunakan soalan-soalan
yang diberikan

3.Using Large Picture Card ( Gambar /photo besar )
Penggunaan gambar atau foto dalam PdP           

4.I See, I Think, I Wonder             ( Saya lihat, Saya fikir dan saya bertanya )
Dengan menggunakan gambar / objek murid diminta :
a) Senaraikan / bincang apa yang mereka lihat (see)
b) Fikirkan  apa  yang kehidupan seharian / lain-lain perkara (think)
c) Bertanya soalan-soalan berkaitan apa yang telah dipelajari sebelum ini.

5.Recap Group (Mengulangi /mengingat semula )
Kumpulan murid memberi laporan kepada kelas secara lisan apa yang telah dipelajari sebelum ini

6.Rocket writing ( Penulisan pantas )
Jangka masa diberi ( contohnya 5 minit ) untuk murid menulis apa yang mereka tahu berkenaan dengan topik / soalan yang diberi.

7.Galery Walk ( Lawatan ke geleri )
Murid berjalan / bergerak ke sekeliling bilik / dewan untuk :
a. Melihat                           
b. Berfikir dan                   
c. Berbincang dengan rakan-rakan kumpulan berkenaan hasil kerja rakan-rakan lain yang ditampal

8. Y chart ( Carta Y)

Tiga keping kertas ditampal dalam bentuk Y dan pada setiap kertas ditulis soalan yang berbeza untuk murid menulis jawapan mereka             

9. Time capsules (Kapsul Masa)
Guru mengambil hasil kerja / pandangan ( contohnya ) dan membuka jawapan tersebut beberapa bulan kemudian untuk murid membaca semula apa yang telah mereka tulis

10. Chain Line (Rangkaian )
Murid membuat rantai kertas di mana pada setiap kertas ditulis idea / maklumat yang berkaitan dengan topik yang diberi   

11. Survey (Tinjauan )
Murid membuat tinjauan untuk mendapat maklumat yang lebih terperinci bagi tujuan membuat analisis berkenaan topik / isu

12. Shout Out ( laungan )
Murid digalakkan memberi idea secara  lisan dengan laungan yang kuat dalam sesi subangsaran. Idea tersebut dicatat atas kertas atau papan putih. Aktiviti seterusnya adalah menyusun semula idea-idea tersebut secara sistematik

13. Presentations( Persembahan)
Persembahan murid dalam bentuk
a)            Lisan
b)            Video
c)            Powerpoint
d)            Pameran
e)            Nyayian
f)             Tarian
g)            Lakonan
h)            Lain-lain yang kreatif
Guru perlu membuat penilaian dan memberi maklum balas

14. Learning Modalities ( Gaya Persembahan )
Penggunaan gabungan pelbagai cara kinestatik  (pergerakan) visual dan /atau auditori
(mendengar) PdP  melibatkan kecenderungan murid (Multiple Intelligences)
a)            Verbal-Linguistic
b)            Logical-Matematical
c)            Visual-Spatial
d)            Bodily-Kinesthatic
e)            Naturalist
f)             Musical-Rhythmic
g)            Interpersonal
h)            intrapersonal

15. Qudrat Activity (Aktiviti Berempat)
a)            Satu bulatan dilukis ditengah-tengah kertas yang besar. Di luar bulatan guru membahagikan kertas kepada 4 bahagian (Satu bahagian untuk 1 murid)               
b)            Setiap murid menulis pandangan/ jawapan kepada soalan yang diberikan                            
c)            Murid berbincang dengan ahli kumpulan dan menulis jawapan  yang telah dipersetujui semua ahli kumpulan dalam bulatan   

No comments:

Post a Comment