1.Human Graphing (Graf Manusia )
Murid bergerak mengikut kumpulan dan membentuk corak / pattern tertentu supaya topik mudah
difahami
2.Video Clip ( Klip Video )
Menggunakan klip video dengan menggunakan soalan-soalan
yang diberikan
3.Using Large Picture Card ( Gambar /photo besar )
Penggunaan gambar atau foto dalam PdP
4.I See, I Think, I Wonder (
Saya lihat, Saya fikir dan saya bertanya )
Dengan menggunakan gambar / objek murid diminta :
a) Senaraikan / bincang apa yang mereka lihat (see)
b) Fikirkan apa yang kehidupan seharian / lain-lain perkara
(think)
c) Bertanya soalan-soalan berkaitan apa yang telah
dipelajari sebelum ini.
5.Recap Group (Mengulangi /mengingat semula )
Kumpulan murid memberi laporan kepada kelas secara lisan apa
yang telah dipelajari sebelum ini
6.Rocket writing ( Penulisan pantas )
Jangka masa diberi ( contohnya 5 minit ) untuk murid menulis
apa yang mereka tahu berkenaan dengan topik / soalan yang diberi.
7.Galery Walk ( Lawatan ke geleri )
Murid berjalan / bergerak ke sekeliling bilik / dewan untuk
:
a. Melihat
b. Berfikir dan
c. Berbincang dengan rakan-rakan kumpulan berkenaan hasil kerja
rakan-rakan lain yang ditampal
8. Y chart ( Carta Y)
Tiga keping kertas ditampal dalam bentuk Y dan pada setiap kertas
ditulis soalan yang berbeza untuk murid menulis jawapan mereka
9. Time capsules (Kapsul Masa)
Guru mengambil hasil kerja / pandangan ( contohnya ) dan
membuka jawapan tersebut beberapa bulan kemudian untuk murid membaca semula apa
yang telah mereka tulis
10. Chain Line (Rangkaian )
Murid membuat rantai kertas di mana pada setiap kertas
ditulis idea / maklumat yang berkaitan dengan topik yang diberi
11. Survey (Tinjauan )
Murid membuat tinjauan untuk mendapat maklumat yang lebih
terperinci bagi tujuan membuat analisis berkenaan topik / isu
12. Shout Out ( laungan )
Murid digalakkan memberi idea secara lisan dengan laungan yang kuat dalam sesi subangsaran. Idea
tersebut dicatat atas kertas atau papan putih. Aktiviti seterusnya adalah
menyusun semula idea-idea tersebut secara sistematik
13. Presentations( Persembahan)
Persembahan murid dalam bentuk
a) Lisan
b) Video
c) Powerpoint
d) Pameran
e) Nyayian
f) Tarian
g) Lakonan
h) Lain-lain
yang kreatif
Guru perlu membuat penilaian dan memberi maklum balas
14. Learning Modalities ( Gaya Persembahan )
Penggunaan gabungan pelbagai cara kinestatik (pergerakan) visual dan /atau auditori
(mendengar) PdP
melibatkan kecenderungan murid (Multiple Intelligences)
a) Verbal-Linguistic
b) Logical-Matematical
c) Visual-Spatial
d) Bodily-Kinesthatic
e) Naturalist
f) Musical-Rhythmic
g) Interpersonal
h) intrapersonal
15. Qudrat Activity (Aktiviti Berempat)
a) Satu bulatan
dilukis ditengah-tengah kertas yang besar. Di luar bulatan guru membahagikan
kertas kepada 4 bahagian (Satu bahagian untuk 1 murid)
b) Setiap
murid menulis pandangan/ jawapan kepada soalan yang diberikan
c) Murid berbincang dengan ahli
kumpulan dan menulis jawapan yang telah
dipersetujui semua ahli kumpulan dalam bulatan
No comments:
Post a Comment