Blog ini merupakan blog rasmi Sekolah Kebangsaan Datuk Abdullah yang memaparkan aktiviti yang dijalankan di sekolah dan perkongsian ilmu dan bahan pendidikan.


15 Teknik PdPC Abad 21 Bahagian Pertama


1.Human Graphing (Graf Manusia )
Murid bergerak mengikut kumpulan dan membentuk corak  / pattern tertentu supaya topik mudah difahami

2.Video Clip ( Klip Video )
Menggunakan klip video dengan menggunakan soalan-soalan
yang diberikan

3.Using Large Picture Card ( Gambar /photo besar )
Penggunaan gambar atau foto dalam PdP           

4.I See, I Think, I Wonder             ( Saya lihat, Saya fikir dan saya bertanya )
Dengan menggunakan gambar / objek murid diminta :
a) Senaraikan / bincang apa yang mereka lihat (see)
b) Fikirkan  apa  yang kehidupan seharian / lain-lain perkara (think)
c) Bertanya soalan-soalan berkaitan apa yang telah dipelajari sebelum ini.

5.Recap Group (Mengulangi /mengingat semula )
Kumpulan murid memberi laporan kepada kelas secara lisan apa yang telah dipelajari sebelum ini

6.Rocket writing ( Penulisan pantas )
Jangka masa diberi ( contohnya 5 minit ) untuk murid menulis apa yang mereka tahu berkenaan dengan topik / soalan yang diberi.

7.Galery Walk ( Lawatan ke geleri )
Murid berjalan / bergerak ke sekeliling bilik / dewan untuk :
a. Melihat                           
b. Berfikir dan                   
c. Berbincang dengan rakan-rakan kumpulan berkenaan hasil kerja rakan-rakan lain yang ditampal

8. Y chart ( Carta Y)

Tiga keping kertas ditampal dalam bentuk Y dan pada setiap kertas ditulis soalan yang berbeza untuk murid menulis jawapan mereka             

9. Time capsules (Kapsul Masa)
Guru mengambil hasil kerja / pandangan ( contohnya ) dan membuka jawapan tersebut beberapa bulan kemudian untuk murid membaca semula apa yang telah mereka tulis

10. Chain Line (Rangkaian )
Murid membuat rantai kertas di mana pada setiap kertas ditulis idea / maklumat yang berkaitan dengan topik yang diberi   

11. Survey (Tinjauan )
Murid membuat tinjauan untuk mendapat maklumat yang lebih terperinci bagi tujuan membuat analisis berkenaan topik / isu

12. Shout Out ( laungan )
Murid digalakkan memberi idea secara  lisan dengan laungan yang kuat dalam sesi subangsaran. Idea tersebut dicatat atas kertas atau papan putih. Aktiviti seterusnya adalah menyusun semula idea-idea tersebut secara sistematik

13. Presentations( Persembahan)
Persembahan murid dalam bentuk
a)            Lisan
b)            Video
c)            Powerpoint
d)            Pameran
e)            Nyayian
f)             Tarian
g)            Lakonan
h)            Lain-lain yang kreatif
Guru perlu membuat penilaian dan memberi maklum balas

14. Learning Modalities ( Gaya Persembahan )
Penggunaan gabungan pelbagai cara kinestatik  (pergerakan) visual dan /atau auditori
(mendengar) PdP  melibatkan kecenderungan murid (Multiple Intelligences)
a)            Verbal-Linguistic
b)            Logical-Matematical
c)            Visual-Spatial
d)            Bodily-Kinesthatic
e)            Naturalist
f)             Musical-Rhythmic
g)            Interpersonal
h)            intrapersonal

15. Qudrat Activity (Aktiviti Berempat)
a)            Satu bulatan dilukis ditengah-tengah kertas yang besar. Di luar bulatan guru membahagikan kertas kepada 4 bahagian (Satu bahagian untuk 1 murid)               
b)            Setiap murid menulis pandangan/ jawapan kepada soalan yang diberikan                            
c)            Murid berbincang dengan ahli kumpulan dan menulis jawapan  yang telah dipersetujui semua ahli kumpulan dalam bulatan   
Share:

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Jom Follow Blog Kami

Tempahan Perpustakaan

Tempahan Perpustakaan
Sila Scan Kod Bar

Akhbar Tempatan

Popular Posts

Labels

Blog Archive

Recent Posts