Blog ini merupakan blog rasmi Sekolah Kebangsaan Datuk Abdullah yang memaparkan aktiviti yang dijalankan di sekolah dan perkongsian ilmu dan bahan pendidikan.


Siapa Itu Datuk Abdullah?

Pernahkah anda bertanya siapakah Datuk Abdullah?  Nama ini diangkat sebagai nama Sekolah Kebangsaan Datuk Abdullah..Baiklah kali ini admin akan bercerita secara ringkas tentang Datuk Abdullah.



Datuk Abdullah bin Saad dilahirkan pada tahun 1907 di Kampung Pulau Gemencheh. Beliau adalah anak sulung daripada 3 orang adik beradik. Allahyarham Datuk Abdullah menerima Pendidikan di sekolah Melayu Gemencheh pada tahun 1914. Beliau dilantik sebagai Datuk Penghulu Luak Gemencheh yang ke-8 pada tahun 1927, semasa berusia 20 tahun, menggantikan Datuk Penghulu Mohd Zain iaitu datuknya.
                Datuk Abdullah merupakan seorang penghulu yang disegani dan dihormati ramai. Semasa pemerintahan beliau, Mukim Gemencheh semakin maju dan menjadi terkenal. Dalam perjalanan pentadbiran, beliau adalah seorang yang mengambil berat dan perihatin terhadap kemajuan kampungnya. Beliau meninggal dunia pada tahun 1940 dalam usia yang masih muda, iaitu 33 tahun.

                Bagi memperingati sejarah  perkembangan kampung di bawah pentadbiran Allahyarham Datuk Abdullah, penghulu luak yang terkemuka di antara penghulu-penghulu luak Gemencheh, maka Sekolah Kebangsaan Pusat Gemencheh telah diubah namanya kepada Sekolah Kebangsaan Datuk Abdullah mengambil sempena nama Allahyarham Datuk Penghulu Luak  Gemencheh, Datuk Abdullah bin Saad “Datuk Orang Kaya Setiawan luak Gemencheh”
Share:

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Jom Follow Blog Kami

Tempahan Perpustakaan

Tempahan Perpustakaan
Sila Scan Kod Bar

Akhbar Tempatan

Popular Posts

Labels

Blog Archive

Recent Posts