Blog ini merupakan blog rasmi Sekolah Kebangsaan Datuk Abdullah yang memaparkan aktiviti yang dijalankan di sekolah dan perkongsian ilmu dan bahan pendidikan.


Tutorial Membina Form (Borang)

Ramai mengetahui bahawa Google telah melancarkan beberapa aplikasi yang sangat membantu dalam urusan atas talian. Salah satunya adalah Google Form. Antara perkara yang boleh dilakukan dengan Google Form ini selain daripada membina borang, anda juga boleh membina satu set soalan dan boleh dijawab secara atas talian oleh anak-anak murid anda atau anda masukkan ke VLE Frog anda. Seronokkan?

Baiklah tak sabar sudah anda untuk belajarkan?

Jom kita belajar..

Pastikan anda sudah login ke akaun gmail anda. Kemudian terus klik ke 'Drive'

Klik ke My Drive. Kemudian pilih 'more'. Klik ke 'Google Form'. Anda boleh pilih sama ada 'blank form' atau 'from a template' . Kali ini cikgu pilih 'from a template'


Begini paparan yang muncul dan anda boleh pilih mana-mana template yang disukai. Setelah berjumpa template pilihan sila double klik dan paparan seperti di bawah akan muncul.

Beginilah paparan pada ruangan "Questions" dan cikgu sudah menulis beberapa fungsi tools yang terdapat pada paparan ini. Anda kini boleh mula membina 'form' anda sendiri.

Setelah selesai , anda boleh memilih untuk mengubah warna atau melihat paparan borang yang terhasil melalui paparan 'preview'

Setelah itu sila tukarkan nama borang dan boleh memilih untuk menyimpan borang anda ke dalam bentuk folder atau tidak. Cikgu menyarankan anda untuk menyimpannya ke dalam bentuk folder bagi memudahkan anda menganalisanya di kemudian hari.

Di ruangan google drive anda sudah terpapar satu folder borang anda tadi

Anda boleh klik borang anda dan kembali untuk langkah selanjutnya. Sila klik 'responses' bagi langkah menyusun data yang akan dikumpulkan nanti. Klik pada icon 'spreedsheet' yang bewarna hijau.

Setelah anda klik 'responses' maka paparan begini muncul. Klik 'create'

Maka dalam folder borang anda tadi akan muncul satu lagi fail iaitu fail 'responses'. Klik fail tersebut.

Beginilah paparan data yang akan anda terima nanti
Apabila sudah selesai, ayuh kita dapatkan link form anda di sini. 


Selamat mencuba..

ps: Link anda sangat panjang bukan? Ikuti tutorial selanjutnya bagaimana untuk memendekkan link anda. 

Share:

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Jom Follow Blog Kami

Tempahan Perpustakaan

Tempahan Perpustakaan
Sila Scan Kod Bar

Akhbar Tempatan

Popular Posts

Labels

Blog Archive

Recent Posts