Blog ini merupakan blog rasmi Sekolah Kebangsaan Datuk Abdullah yang memaparkan aktiviti yang dijalankan di sekolah dan perkongsian ilmu dan bahan pendidikan.


Tahukah Anda Keistimewaan Unta?



Unta Arab mempunyai satu bonggol, manakala unta Bactrian pula mempunyai dua bonggol. Unta Arab banyak terdapat di Kawasan gurun Afrika Utara dan di negara Arab. Unta Bactrian pula hidup di Asia Tengah.

Unta adalah haiwan yang sangat sesuai hidup di Kawasan gurun. Unta merupakan haiwan yang kuat. Unta hanya memerlukan kira-kira 100 liter air untuk perjalanan selama sebulan. Unta boleh hidup dengan hanya memakan tumbuhan di padang pasir.

Bonggol yang terdapat pada badan unta bukanlah tempat menyimpan air. Anggota ini merepukan stor lemak yang akan membekalkan tenaga ketika unta berjalan di padang pasir untuk tempoh masa yang panjang.

Unta juga mempunyai deria penglihatan dan deria bau yang sangat tajam. Unta boleh mengesan lopak air walaupun dalam keadaan ribut pasir. Unta juga mampu membawa muatan seberat 200kg ketika merentasi padang pasir. Oleh sebab itu jugalah maka unta digelar ‘kapal padang pasir’.

Share:

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Jom Follow Blog Kami

Tempahan Perpustakaan

Tempahan Perpustakaan
Sila Scan Kod Bar

Akhbar Tempatan

Popular Posts

Labels

Blog Archive

Recent Posts